Hieronder vind je het complete nieuwsarchief van Duikschool Nemo.

Clubnieuws COVID-19 Protocol

Publicatie door Paul Roozen op vrijdag 15 mei 2020 om 21:30
Beste leden,

Aangezien buitenduiken op individueel niveau (per buddy paar) weer mogelijk wordt, is het tijd om namens de instructeurs van DC Nemo onze richtlijnen voor buitenduik activiteiten te delen. Deze zijn gebaseerd op protkollen en richtlijnen van de NOB / RIVM / NRR en Bosmolenplas.
Neem bij vragen en onduidelijkheden gerust contact op met een van de instructeurs.

Met het delen van deze richtlijnen hopen we dat iedereen die daar behoefte aan heeft, op individuele basis weer kan gaan genieten van het uitoefenen van onze mooie sport. Veel duikplezier gewenst en wellicht tot op de duikstek!

Algemeen:
  • Duiken met verkoudheid koorts of anderszins ziek deden en doen en we niet. Bij twijfel blijf je thuis.
  • Houd je boven water of aan de wateroppervlakte ten alle tijden aan de 1,5m afstand.
Medisch
  • Duiken met verlopen keuring (doordat herkeuring tijden corona niet mogelijk is) is toegestaan mits je niet ziek geweest bent en je jezelf fit-2-dive acht. Dit op voorwaarde dat herkeuring zo snel mogelijk geregeld word als de situatie dit toelaat. Dit heeft geen gevolgen voor de dekking van de NOB verzekeringen.
  • Neem contact op met een arts als je lichte verschijnselen hebt gehad tijdens de corona periode. Ook als je keuring geldig is! Er zijn signalen dat ook lichte verschijnselen bij duikers tot schade kunnen lijden.
Buitenduiken
  • Drukke duikstekken vermijden
  • Maximaal twee personen spreken individueel af om te duiken.
    Duiken in clubverband wordt tot nader bericht niet gedaan, dus ook niet in de agenda gezet.
    Contact gegevens van mededuikers kunnen via de ledenlijst op de website ingezien worden.
  • Duiken gebeurt in de eigen omgeving en niet in het buitenland.
    Panheel en Thorn behoren dus tot de mogelijkheden.
  • Vervoer naar de duikstek doen we individueel.
    Alleen gezinsleden mogen in hetzelfde voertuig naar de duikstek.
  • Neem geen niet-duikende gezinsleden mee.
  • Vermijd groepsvorming van 3 of meer personen op de duikstek voor en na de duik.
    Verlaat direct na het omkleden de duikstek
  • Volg de parkeer instructies van de beheerder van de duikstek.
    Als deze er niet is, parkeer dan zo dat 1,5m gewaarborgd kan blijven tijdens het omkleden.
    Zie onderstaande afbeelding voor meer informatie
  • Verdiep je in, en houd je ten alle tijden aan de regels en instructies van de beheerder van de duikstek. Deze zijn leidend als we op locatie duiken.
  • De buddycheck wordt niet bij elkaar uitgevoerd maar aan elkaar gedemonstreerd waarbij 1,5m afstand in acht wordt genomen. We raken elkaars duikuitrusting niet aan. De ALV wordt niet door de duiker in de mond genomen en is alleen voor de buddy in geval van nood.
  • Neem ontsmettingsmiddel mee om indien nodig materiaal te kunnen ontsmetten
  • Gebruik anti-fog middel of dreft voor je duikbril i.p.v. speeksel
  • Maak enkel gebruik van je eigen apparatuur of apparatuur die alleen aan jouw wordt uitgeleend.
  • Bij noodgevallen beperk je je binnen de 1,5meter enkel tot de spoedeisende hulp.
    Bij reanimatie geen mond-op-mond en mond-op-masker beademingen, enkel borstcompressies.
Opleidingen:
  • Voor opleidingsduiken gelden alle bovenstaande regels.
  • Cursisten kunnen individueel met één instructeur afspreken om te gaan duiken.
    Iedere instructeur beslist zelf zonder verplichte opgaaf van rede of hij een duik wel of niet accepteert. We zullen proberen de cursisten gelijke kansen te geven mbt het aantal te maken duiken.
  • Oefenen van vaardigheden tijdens buitenduiken worden vooraf vóór vertrek (telefonisch) doorgesproken om instructiemomenten aan de waterkant te vermijden.
  • Aanpassingen op het oefenen van vaardigheden als voorgeschreven door de NOB.
    Zie 200511_overzicht_15m_maatregelen_duikvaardigheden.pdf
  • In tegenstelling tot de richtlijnen van de NOB adviseren wij de ALV opstijging NIET uit te voeren als oefening tijdens de corona periode
  • Cursisten zijn zoals gewoonlijk zelf verantwoordelijk voor het laten aftekenen van de opleidingskaarten. Mochten deze niet in bezit zijn kan een instructeur een kopie regelen
Zwembad trainingen:
  • Het zwembad is op dit moment in overleg over hoe ze bestaande zaken kunnen opstarten. Zodra meer informatie bekend gemaakt vanuit het zwembad, zullen we hier een update over geven.
Activiteiten in club verband:
  • Als alles goed gaat en corona onder control blijft is de verwachting dat per 1 september een volgende stap gezet kan worden
Handige Links: Parkeerinstructies